Svar På Nagelfrågor

Här kommer svaren på era frågor sen frågestunden ^^ Jag ska göra en extra sammanställning senare och "kategorisera" era frågor så att i ett inlägg så kommer alla frågor om gelé och i ett inlägg alla om akryl och ett med nail art m.m. så att det blir lättare för er att hitta svar på det ni söker ^^

Varför har man en genomskilningt akrylfärg?
Om man inte vill ha färgad akryl så använder man clear, man blandar ut glitter med clear också.

Hur kom du in på det här med naglar?
Har alltid vart intresserad av skönhet. Blev less på att ha enfärgade naglar och ville testa nya saker, så då började jag med designer :)

Hur länge har du hållt på med naglar?
Jag har inte hålt på med mina naglar så länge utan ca ½ år nu tror jag! Vet inte alls varför jag inte har gjort det innan utan då var det bara nån gång när jag inte hade nått att göra men det var väldigt mycket i skolan också så jag skyller på det! Som sagt är jag rätt ny i det här men mitt intresse har vuxit sig väldigt stort på den här korta tiden! Och nu är jag som ni vet en nagelgalning ^^,

Några tips till en nybörjare?
Ha tålamod och öva, det blir inte perfekt de första gångerna. Lägg ner tid på att fila en fin och jämn form.

Vilket är ditt bästa märke på nagellack?? :)
China glaze! :)

Har du tips på ett bra nagellacksbortagningsmedel och hur man kan ta bort nagellack på ett snabbt och enkelt sätt? :D
Jag använder depends för lösnaglar men även remover från dollar (den rosa) och det funkar bra. Depends "snabba borttagning" (den blåa) är också bra. Har man glitterlack så är det ett bra tips att sätta borttagning på en bommulstuss och sätta runt nageln, linda in i folie och vänta ca 5 minuter. Då är det borta! Brukar vara så jobbigt och svårt att ta bort glitterlack annars.

När lack är nästan slut och de finns lite kvar i botten men får inte uten de sista. har då några knep då?
Använd dig av en Nail polish thinner, som gör att nagellacket blir tunnare och går att måla med igen. Finns att köpas på t.ex. Kicks. http://tezzilicious.blogg.se/2011/august/tips-nagellacksthinner-1.html

Jag har räfflade naglar, hur ska jag få bort det? vill inte fila, för naglarna blir ju så tunna
Köp basecoat som det står ridgefiller på. De fyller igen alla räfflor på nagelytan så de blir helt slätt. Viva la divas är min favorit.

Vars bor du nånstans och tar du emot kunder ifall man vill göra naglar hos dig?
Jag bor i Umeå. Sälvklart tar jag emot kunder om ni vill "boka tid" så maila. [email protected]

Hur mycket kostar det att göra naglar hos dig?
Sätter du på lösnaglar eller gör du direkt på naglarna som man har? :)

De kostar mellan 150-300 beroende på vad man vill göra. Det beror vad kunden vill ha. Jag kan förlänga både med eller utan tippsar. Jobbar med både gele och akryl så finns massor att välja på om ni kommer till mig för en billig summa :) Maila mig om du är intresserad.

När du fixar naglar, hur lång tid tar det?
1,5-2 timmar :) Det beror lite på vad jag gör medans (A)

Jag har jätte dåliga naglar dom går av hela tiden
trotts att jag använder nagelstärkare av sally hansen, något annat br tips på hur dom kan bli starkare?
Det kan hjälpa att äta vitaminer eller kosttillskott som t.ex. hårkontroll som är bra för hår, hud och naglar. De vitaminer som stärker naglar är B-vitamin.Försök att undvika vatten, diska med diskhandskar och återfukta naglarna med olja och nagelkräm.

Har du någongång beställt från eyelipsface.com, isf vaar de bra? Och vad tycker du är ett "måste" (inom nagelvärlen) man ska köpa på eBay? (:
Ja det har jag gort några gånger både smink och lacker. Jag tycker att dom är super, inga problem. Ett måste är nog nageolja, men om du tänkte mer på design och sånt så tycker jag att nail art lack är bra att ha, svart och vitt (som man använder mest) :)

Var gick du din utbildning?
Jag gick min utbildning hos Bio sculptures i Umeå :)

Tycker du det var värt att gå en utbildning om naglar? Lärde du dig nått nytt som är bra?

Ska jag vara helt ärlig så skulle jag inte ha gort det om jag fick välja då det kostar massor och den var väldigt kort. Tycker inte att det man lärde sig var värt så mkt pengar och man kan få tag på väldigt bra produkter och lära sig själv för kanske 20% av vad kurskostnaden gick på. Jag kunde ju en del om både designande och naglar innan men visst det var bra kunskaper och som man inte visst fanns och liknande men nej är mitt svar XD

Har du testat att beställa gratispaketet från Viva La Nails? http://www.vivalanails.co.uk/samples.html
Nej det har jag inte gjort. Men det kanske man ska göra, kan vara kul att prova :)

Sjukt snygga naglar! Gör du dom själv?

Tack! Ja jag gör alla mina naglar och designer själv!

Var får du dina ideer till alla dina designer som du gör?

Jag kollar jätte mycket på youtube och bilder på internet men det beror också på hur jag känner mig och vad jag är sugen på. Men tipset är att kolla internet om man vill ha lite förslag och lära sig nått nytt!

Jag undrar om du skulle kunna ha fler tävlingar?
Ja, det kommer nån till tävling snart där jag ska lotta ut nått om naglar tror jag ^^,
Kanske lite glitter, nagelolja eller ett rhinstone hjul med olika dekorationer. Får se.

måste man ha uv-lampa till akrylnaglar? :)
Nej, man använder uv-lampan till att härda gele topplacket som skyddar naglarna och ger fin glans.
Men det finns även UV-akryl har jag för mig!

Jag undrar vad Mail forwarding - vad det är och hur det funkar? :S
Läs detta inlägg: http://tezzilicious.blogg.se/2011/august/lasar-fraga-mail-forwarding.html

Shippar nailsupplies.us till Sverige? För jag hade nämligen tänkt att beställa OPI nagellack därifrån?! 
Ja de gör de! De har small flat rate boxes som rymmer 9 fullstora nagellack till en fraktkostnad av 20 dollar, beställer du mer än 9 nagellack så blir frakten mycket dyrare.

kan man måla med sånt där akrylglitter på gele naglar?
Nej, det är akryl. Det finns glitter för gele eller så kan man blanda själv :)

Gör du naglar på alla?
Ja, jag gör naglar på alla som vill det :)
Maila mig vid intresse, [email protected]

vad håller längst, akryl eller gele?
Det är olika för alla! Endel passar bättre med gele och andra med akryl. Beror också mkt hur bra man sköter om dom!

Vart köper du alla dina penslar?
Menar du akrylpenslar eller nail art penslar? Köpte alla mina penslar från ebay och det fungerar jätte bra :)
http://tezzilicious.blogg.se/2011/july/lasar-fraga-penslar.html
 
Undrar också vad NOTD betyder inom nagelvärlden?
NOTD= Nails of the day


Undrar också vad Swatches betyder inom nagelvärlden?
Det är när man visar tex färgprover på lacker. Visar upp det typ. Tex som bilderna ova, visar upp lacket + färgen.

om man vill ha glitter på sina naglar kan man använda helt vanligt pyssel glitter som man kan köpa på panduro? eller måste man ha något speciellt glitter?
De går att använda vanligt glitter, de kan man fästa med genomskinligt nagellack.

hur länge har du varit intreserad av naglar och vad fick dej att bli intreserad?

Har vart intresserad av just naglar i ca 3 år (när jag började 2an på gymnasiet). Blev less på enfärgat så började göra lite lätta mönster och till slut gick jag en geleutbildning för att lära mig mera om naglar och förlängning :)

Vart tycker du man ska köpa en dottingtool?
Ebay.com. Du får många för ett väldigt bra pris :)

Hur går jag tillväga för att handla på ebay?
Läs detta inlägg: http://tezzilicious.blogg.se/2011/august/lasar-fraga-ebay.html

Händer det ofta när du målar naglarna att du råkar få på kläderna?
hur gör du för att få bort det? :S :/
Läs detta inlägg: http://tezzilicious.blogg.se/2011/july/nagellack-pa-klader.html :)

Hur länge brukar du ha kvar ditt nagellack? :)
Beror på om jag har tid att byta design på naglarna, i veckan har jag haft samma design från söndag-fredag. Har int haft tid att måla mina naglar, men ikväll ska jag det! Brukar oftas ha kvar mina designer/lacker en vecka men ag tröttnar fort eller ser nått nytt som jag vill testa ^^,

Vad är skillnaden mellan Gelé och Akryl naglar..? aldrig fattat det. :/
Menar du hållbarhet eller vid själva "byggningen"? De är individuellt vad som sitter bäst, för endel sitter gele bättre och för andra sitter akryl bättre. Gele är ofta bra för de som har torra naglar, de som tvättar/spritar händerna mycket eller jobbar mycket med vatten. Den största skillnaden mellan materialen är att gele är ett lättare och mjukare material och härdar i lampa. Akryl härdar medan du jobbar med det och går att använda för att bygga höjd, det är svårare att bygga höjd med gele. Skillnaden vid byggning är att akryl luktar rätt starkt medans gele knappt luktar något, gele är kletigt och akryl är ett pulver (+monomer vätska).

Hej jag undrar hur du gör rent dina nail art penslar (dom som man använder till att göra tunna linjer i designer)?
Jag använder mest nagellack med smalpensel så jag behöver inte rengöra dem men har även nail art penslar som jag rengör med vanligt lack remover :)

Gör du nån gång water marble?
Njae, tycker inte riktigt om det. Men ska försöka testa det nångång, glömmer bort det hela tiden..

Kan du inte göra naglar med seriefigurer m.m?
Yes, de kan jag. Säg bara några du/ni vill se så ska jag göra ett försök :)

vad är det värsta saken man kan glömma när man gör akryl??
Hmm.. Fila bort glansen på nageln innan man börjar applicera.

Har du provat att göra tidnings-naglar? http://www.youtube.com/watch?v=2kcdt4_5Ncc
Nej det har jag inte testat :)

Något riktigt viktigt att tänka på när man gör gelénaglar?
Nåt som är jätteviktigt är att inte nudda nagelbanden med gelen, stelnar det då de är gele på nagelbanden så kommer nageln lyfta sen.

Vilka är dina favorit nagellacks märken?
Isadora, depend, ELF, OPI och shina Glaze

Hej! Hur undviker du att naglarna inte lyfter snabbt? Gör nämligen akryl själv och många gånger lyfter dem snabbare än de borde i nederkanterna. Hur länge brukar dina hålla? :)
De är viktigt att se till att fila bort glansen helt innan du börjar lägga på alla medel, undvik att ta i nagelbanden med akrylen, kanske lägg nåt extra varv med primer (beror på vilket märke du har), olja naglarna flitigt, undvik vatten, lägg inte för tjockt med akryl närmast nagelbanden.. De naglar jag gör brukar hålla olika, beroende på om kunderna tar hand om dem, vilket är jätte viktigt! De brukar hålla mellan 3-7 veckor innan det är dags för påfyllning. De håller längre om man kommer på regelbundna återbesök också. :)

Har du en nageltorkare?
Nope :) Men skulle vara kul att testa en ^^,

Vad är akryl för något?kan du förklara ? :)
Vet inte riktigt hur jag ska förklara.. Akryl är ett pulver som du blandar med en vätska.. Sen vet jag inte mer om vad just akryl är och innehåller. Har inte gjort så mkt i akryl än men det kommer ^^,

Vad menas med one stroke inom nagelvärlden?
De är en teknik som man gör med akryl, att du skapar t.ex. blommor, blad osv med ett "drag" (inte lyfta penseln).
Ska försöka göra ett exempel senare så att ni får se :) Det är ganska svårt ^^, Men här är en jätte bra video -
http://www.youtube.com/watch?v=hyi-Y2ATjoA, http://www.youtube.com/watch?v=ewhX_HlYaFc & http://www.youtube.com/watch?v=rxLLTDR9dsw&feature=related

Använder du någon nagel primer innan du gör dina akrylnaglar för att dom ska sitta bättre? kan du rekommendera en primer som funkar bra, hur vet man vad en nagel primer ska innehålla för att vara bra?
Jag använder ALLTID primer innan. Primern fungerar nästan som häftmassa, de gör så att akrylen sätter sig på den naturliga nageln. Jag rekommenderar att du kör på en primer som hörtill de märket du jobbar med, då de är anpassade för att funka med dess akryl. Jag använder t.ex. OPI primer till akrylnaglar för att jag jobbar med OPI akryl, jag använder Ezflow primer till gele för att jag jobbar med Ezflow gele :)

vad kostar frakten på transdesign?
small flat rate box = 20 dollar
Sen varierar frakten beroende på hur mycket du beställer :)
Tack för alla era frågor och hoppas ni är nöjda med era svar. Är det nått mer ni undrar så vet nu att det är bara att kommentera ett inlägg så ska jag försöka svara så fort jag kan! Annars använd gärna min blogsvar då svarar jag fortare.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)