Vill du gå ner i vikt?

Det finns negativa effekter av viktnedgång

Att nå sin drömvikt, ha en kropp man trivs med och känner sig snygg i samt kunna äta normalt och unna sig lite ibland må vara bland det bästa som finns. Att ha sin drömkropp kan dock kräva en hel del av en själv, bland annat viktnedgång. Viktnedgång kan vara både positivt och negativt. Såklart negativt för dem som inte frivlligt vill gå ner i vikt utan gör det p.g.a. exempelvis en ätstörning och poitiv är det ju om man trivs och mår bättre med en smalare kropp. Däremot kan positiv viktnedgång även ha negativa effekter som jag nu tänker punkta upp några av. Varför jag gör det är för att jag vill att ni ska (som vill gå ner i vikt) fundera på om det är värt det innan. Att gå ner några kg och fortfarande vara normalviktig är nog inte alls farligt. Men som jag vet kunde en nära anhörig till mig inte nöja sig med det när hon gick ner i vikt för ett halvår sen, och hon kommer nog aldrig bli nöjd med att vara större än vad hon är idag men hon förstår att hon inte kan bli mindre så jag hoppas att hon är stark nog. Hon skulle ha extremt svårt psykiskt att gå upp i vikt trots att läkare rekommenderar henne det för att få "normalt" BMI. Hon mådde inte alls bra utan hon tog ut det på sig själv. Idag har hon bättrat sig och äter normalare än tidigare men det är jobbigt för alla att se men vi mår också bättre nu när vi ser att det går åt rätt håll!

Några få exempel på negativa effekter av drastisk viktnedgång/strävan efter undervikt (ja, jag har också blivit påverkade av flera av dessa)

  • Håravfall, tunnare livlöst hår & tunnare sköra naglar.
  • Sämre blodcirkulation, lägre kroppstemperatur, ökad kroppsbehåring.
  • Oregelbunden menstuation eller ingen alls.
  • Svårare att bli gravid och lättare att få missfall.
  • Sämre imunförsvar, näringsbrist, trötthet, tröghet, frusenhet, yrsel.
  • Om man är 13-15 år kan man stanna i växten och bli kortare än man annars skulle blivit.
  • Kan leda till svåra ätstörningar vilket är mycket allvarligt och har mängder med hemska negativa fysiska symptoner.


Så innan ni bestämmer er för att försöka få er drömkrop och gå ner i vikt, ta och fundera lite på konsekvenserna det kan få och tänk efter om det är värt det. Det var allt jag ville säga för jag vill inte att ni ska göra illa era kroppar och sen ångra er!

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Erika                       | http://eeriicaaa.blogg.se/ | 2011-01-14 | 15:32:45 |

Tack för varningen och tipsen ;D

Anonym                       | | 2011-01-14 | 15:34:18 |

Sara                       | | 2011-01-14 | 15:34:55 |

jag har haftätstörningar och det är inte alls kul. Alla dom där punkterna stämmer!

Camilla                       | http://camiillan.blogg.se/ | 2011-01-14 | 15:35:54 |

ursh för ätstörningar, inget man vill hamna i! Var nöjd med den ni är itstället ^^

Emmy                       | http://spermy.blogg.se/ | 2011-01-14 | 15:36:27 |

skit bra och snygg blogg!

Lina                       | http://llinaforslof.devote.se | 2011-01-14 | 15:37:17 |

Toppen fin blogg! Besök gärna min!





»
»
»