MIN FOTO UTRUSTNING


Bara mina tycken & tankar...
Information om allt som finns i min kameraväska kommer att stå här nedan för er intresserade. Det är inte mycket, men för er som frågar och undrar så har ni svaret här. Det är inga expert utlåtande, utan bara vad jag tycker om mina saker och vad jag rekomenderar. Inget ni behöver gå efter bara för att jag säger det.
•   Canon EOS 650D   •
Egenskaper            
  • 18 MP APS-C CMOS-sensor
  • Full-HD-film med manuella kontroller och kontinuerlig AF
  • Bildserier med 5 b/s
  • Vinklingsbar Clear View LCD II-pekskärm
  • ISO 100–12800, kan utökas till ISO 25600
  • 9-punkters AF med bred mätyta
  • Integrerad Speedlite-sändare

                                                                                                                                                                 
PLUS: Snabb serietagning, stor skärm, bra autofokus, känslan, vinklingsbar skärm, självrengöing.
MINUS: Ljudlig fokusering, Lite liten (rekommenerar ett batterigrepp då den lätt blir framtung)


•   Canon EOS 1100D   •

      Egenskaper            

  • Enastående bildkvalitet på 12 megapixels
  • Funktionsguide på skärmen
  • Kreativt autoläge och Basic+
  • Videoinspelning i HD
  • ISO-känslighet 100-6400
  • Bred mätyta med 9-punkters AF-system
  • 63-zons iFCL-exponeringsmätning
  • 6,8 cm (2,7”), 230 000-punkters skärm
  • Kompatibel med alla EF- och EF-S-objektiv

                                                                                                                                                                 
PLUS: Priset, Enkelheten, låg vikt, greppet, batteriet, tillbehörsutbudet!
MINUS: Ingen självrengörande bildsensor som EOS 1000D hade. Kommer sakna den!


                          

Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro                       
Jag älskar det här objektivet då det är toppen att fotografera saker långt bort. Det är ett objektiv som jag alltid har med mig. Det är inget objektiv som man kan ha till allt möjligt och ska man foto ska det vara ett objekt som är lite längre bort. Använder detta till tävlingar, kurser och vyer men kvaliten är inte på topp vid inzoomning av bilden men jätte bra när ser på blogg storlek. Rekomenderas varmt för den prislappen! Följer även med ett bra motljusskydd.
 
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
Toppen objektiv som har ersatt kittobjektivet nästan helt. Perfekt zoom omfång då det går att zooma långt in och en bit bort. Ger en fin färgåtervinning och snabb och bra fokus. Relativt tyst och rejält. Favoriten!

Canon EF-S 18-55mm Kit (Kom till i kamera kit´et)
Kitobjektivet som följer med kameran. Jag gillar det, om jag är fokuserad på vad jag gör kan jag få till fina närbilder. Går tyvärr inte att zooma alls mycket med, och om man vill kunna zooma mycket är detta objektivet inget att satsa på. Men det är väldigt bra för att vara orginlaobjektivet så är mkt nöjd! Så detta kan man ha tills vidare!

Canon EF 50 F1.8 II
Det här standardobjektivet väger bara 130 g och är det lättaste av alla EF objektiv. Det har Gauss-konstruktion och ger hög skärpa av motiv på alla avstånd. Ljusstarkt och det perfekta porträtt objektivet som måste till din kamera väska. Man kan fotografera allt med detta då det lätt ersätter kit objektivet!

 
      
Motljusskydd     (kommer här ifrån)
Det är ett skydd för motljus när man fotograferar, vädligt praktiskt och bra att ha när solen lyser mycket ute eller om andra reflexer eller ljus från andra ljuskällor skulle uppstå. Bilder jag har användt motljusskydd hittar ni HÄR.

Haida Close-Up+10 Filter     (kommer här ifrån)
Close-up filter är ett närbildsfilter som minskar kamerans närgräns. Närbildslinsen gör att man kan gå närmare objektivet med bra skärpa. Kort och enkelt kan man säga att närbildsfiltret är ett förstoringsglas och ju högre siffra ger högre förstoring. Close-Up filtret är med andra ord ett budgetalternativ om man jämför ett macro objektiv. Jag tycker det funkar asbra! Bild där filtret används hittar ni HÄR, HÄR, HÄRHÄR.

Haida Starfilter x8     (kommer här ifrån)
När man fotar mot starka ljuskällor så som lampor och ljus bildas det små stjärnor, man kan beskriva det som 8a ljusstrålar som lyser ut från den starka ljuskällan. Ett väldigt roligt effektfilter som man kan använda till massor! Bild där filtret används hittar ni HÄR, HÄR.

Haida Soft Focus Filter     (kommer här ifrån)
Gör att skarpa och hårda drag försvinner, huden ser len och fin ut med ett romantisk skimmer. Soft focus filter passar utmärkt till porträtt-fotografering och ger bra resultat. Riktigt roligt att använda! Bild där filtret används hittar ni HÄR, HÄR.

Haida Skylight Filter     (kommer här ifrån)
Skylightfiltret tar bort blåstick, bättre återgivning av hudtoner & skyddar objektiv från repor. Ett måste enligt mej! Jag har alltid detta på min kamera som ett extra skydd! Det som är bäst är att man kan "bygga på" filtren med varandra! Tex så kan jag använda Soft Focus + Skylight filtret på samma gång, på så sätt skyddar jag ju filtret med :)

FLD Filter     (kommer här ifrån)                 
Ett magenta färgat filter som används vid fotografering i lysrörsbelysning. Det tar bort den grönaktiga färgtonen som kan uppstå i lysrörsbelysning men det är ett bra filter som passar annan fotografering också så som natur foton om du vill få en fin lila/rosa toning på himmlen.

UV-Skyddsfilter     (kommer här ifrån)
Är något jag rekomenderar att ha på alla objektiv du äger, det skyddar själva objektivet mot UV strålning om man säger så. Det ändrar bara lite på färgen det synns knappt. Men köp inte för starkt då färgen i bilderna kan ändras för mycket. Om du är ute efter vissa färger så ska du köpa färg filter.
  
   

Trådlös Fjärrutlösare                       
Är ett måste i kameraväskan enligt mig. Den är perfekt om du ska ta självporträtt eller om du ska ta en bild på dina vänner + dig. Man slipper springa fram till kameran och trycka av för att sen snabbt springa tillbaka för att ställa sig på plats innan kameran tar bilden. Men en trådlös utlösare kan du stå på plats och tycka av! Min nån 100m med fri sikt och har 16 kanaler ifall andra fotografer är i närheten.

Vit Diffuser för inbyggd blixt     (kommer här ifrån)
Kanon bra att ha med sig i kameraväskan då man ska fotografera med blixten. Den gör så att ljuset blir mjukare och mer naturligt ut istället för att det ska bli så starkt så mattar den ned ljuset en aning! Super grej för billig summa! Bilder kommer senare! Den är jätte enkel att använda och sätta på kameran vid användning!

Trebensstativ 135cm     (kommer här ifrån)                     
Det är ett lätt och enkelt trebensstativ i aluminium med vattenpass. Stativet har en justerbar höjd på 0.37 - 1.35 meter. Praktisk tygväska medföljer stativet för att lätt kunna bäras med. Perfekt för att ta med ut och fotografera dig själv eller andra då det ger ett perfekt stöd så du slipper bli skakig och få suddiga bilder vid tyngre objektiv.

Canon orginal kameraväska
Den rymmer en kamera och 1-2 objektiv + tillbehör. Den har olika fack och smarta remmar. En helt underbar väska som jag bara älskar då den är lätt att bära med sig och rycka upp kameran när det behövs.

4GB Minneskort + 8GB Minneskort (bra med två st ifall det ena blir fullt)
Är bra om man bara ska spontan fota en runda, man har plats med ungefär 1000 bilder som iaf jag behöver som tar typ 200 bilder på en sak innan jag blir nöjd. Finns ju 2GB kort också som rymmer 100 - 200bilder i och så finns det 8GB som rymmer 2000 bilder, det beror också mycket på bildformatet och storleken.
 
Litet Fototält. 40x40x40cm
Fint fototält som fungerar bra. Står vid fönstret just nu men skulle behöva köpa till några bra lampor men inget måste. Ger fina bilder och bra ljus. Bakgrunderna är lite för stela så det är svårt att få bort kanter och veck.

Reflexskärm 5i1 80cm     (kommer här ifrån)
Ett måste i min kameraväska! Jag använder den nästan alltid då jag fotar. Den ger ny glöd och liv i bilderna som nästan inte går att beskriva. Skildnaden syns direkt!                           Lär min artikel HÄR

Egen gjord Reflexskärm
Jag gjorde min egna reflex skärm som jag tycker blev väldigt bra! Jag valde att göra en liten då jag mest vill använda den till att fota min ögon med så jag får rätt ljus m.m. Men jag kan rekomendera att ni följer DEN HÄR guiden och prova själva ^^ Upptäck skildnaden och det roliga med det här knepet!

Hama Putsduk
Enligt mej är detta väldigt nödvändigt när objektivets skyddslins blir smutsigt, bilderna blir en aning klarare när man tar bort smutsen vilket är väldigt logiskt. Vilket märke du ska välja här är väldigt individuellt, men Hama Putsduk som jag använder funkar fint. Går att använda en vanlig microflis "duk" också!

Extra kamera batteri - LP-E5 & LP-E8
Alltid bra att ta med ett extra uppladdat batteri i väskan när man är ute och fotograderar länge.

Canon MP560 PIXMA fotoskrivare         (kommer här ifrån)
En väldigt bra och prisvärd multiskrivare som skriver ut otroliga foton. Den har 5 separata patroner, trådlös anslutning, snabb och smidig! Jag blev väldigt fäst vid den direkt då den är snygg och enkel att använda. Jag köpte den på onoff´s rea då den kostade 944kr (normal pris: 1785kr)
  
NÄSTA KÖP;
- 16 GB minneskort
- Batterigrepp BG-E8
- Objektiv Canon EF-S 60/2,8 Macro
- Filterväska
- Rengöringsset i 5 delar
- NDX8 filter 67mm
- Blixt; Canon Speedlite 430EX II + Canon ST E2 Speedlite
- Objektiv; Tamron 28-75mm f/2.8
- Objektiv Sigma 70/2,8, eller Tokina 100/2,8
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)