Del 1 – Vad ska jag starta?

Starta företag – Del 1 – Vad ska jag starta?

Jag delar upp det här i 3 delar; ”Vad ska jag starta”, ”Registrera ett företag” & ”Tips när man har startat ett företag” då det fanns intresse om hur det är att vara egen företagare.

Vad ska jag starta?
Vad ska jag starta innehåller 2 grejer: Vad ska jag göra och hur ska jag göra det dvs vad ska jag hålla på med i mitt företag och vad för bolag ska jag starta. Jag har idag enskild firma och om man bara är en person i företaget anser jag att man kan börja där. I senare stadium kan man uppgradera företaget (om man t ex vill gå över till aktiebolag).

○ Innan du startar ditt företag skulle jag rekommendera att du köper ett anteckningsblock. Där skriver du ner alla dina idéer, ex: vad ska jag göra, hur ska jag göra det, hur ska jag ta betalt, hur ska jag visa att jag finns, vad ska jag ta betalt för mina tjänster etc.

○ Läs om olika bolagsformer och välj vad som skulle passa dig. Bolagsformer.com förklarar det på ett simpelt och lättläst sätt (dock är aktiekapitalet 50.000 idag och inte 100.000 som det står där).

○ Skatteverket har olika informationsträffar där de b la har föreläsningar de kallar ”Nyföretagarträffar”. Man kan även boka ett möte med någon på skatteverket och allt detta är gratis. Därav tycker jag att man bör ta del av det! Kunskap är makt, säger man ju.

○ Internet är verkligen en stor informationskälla och här kan du hitta otroligt mycket information. Bolagsverket har olika broschyrer i PDF-format som du kan läsa igenom. Självklart har skatteverket också en hel del bra information som man kan läsa.

Hur gick jag tillväga?
Jag hade en tom liten anteckningsbok där jag började spåna på lite idéer. Jag skrev ner det jag kom på och utvecklade. Jag tog tid på mig. Jag bytte många meningar med pappa som är aktiv i många företag och diskuterade med andra som har startat eget; Jag skaffade mig mer kött på benen. Jag frågade, jag letade och jag fann svar. Tack för att jag är himla envis.

Glöm inte bort att ingen fråga är en dum fråga. Det är däremot dumt att inte ta reda på det du undrar över.

 

Besök även: http://www.almi.se/nyforetagande/Forbereder/Affarsplan--budget-/ där kan ni få hjälp med budget m.m.


- DEL 2 – Registera ett företag (länk till det andra inlägget)
- DEL 3 – Tips när man har startat ett företag (länk till det tredje inlägget)

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Anonym                       | | 2010-10-27 | 11:38:43 |

Anonym                       | | 2010-10-27 | 11:43:29 |

○ Teresia ○                       | | 2010-10-27 | 11:45:34 |

gud tack så jätte mkt <3 Har funderat jätte mkt på att starta företag med fotograf men inte haft denna informationen! TACK <3

○ Teresia ○                       | | 2010-10-27 | 11:45:56 |

Maria                       | http://glamour.blogg.se/ | 2010-12-10 | 14:42:40 |

toppen bra skrivet!

Jane                       | http://jeino.blogg.se/ | 2010-12-10 | 14:43:41 |

ska nog starta ett litet foto företag tror jag ^^

Emma                       | http://enblogg-emma.blogspot.com | 2010-12-10 | 14:44:04 |

Jätte bra skriviet tessan!

Maja                       | http://mpuoli.blogg.se/ | 2010-12-10 | 14:44:23 |

bra skrivet !





»
»
»