Fota Travhästar Rätt - TIPS!

                      
                    
                    
                         Nu har jag tänkt att skriva lite tips om hur man enklast fotar travhästar rätt.
                                          och såklart att dem springer "i det rätta steget".

Det jag kan börja med att säga är att Travhästar kommer oftast springandes i en väldigt hög fart och det är såklart svårt att fota dem när dem ser som spänstigast ut och få rätt skärpa samtidigt. Sen vet jag ju också att Nästan alla travtränare samt kuskar vill att hästen ska se ut att springa väldigt fort på bilderna. Då är det ju din uppgift som fotograf att uppfylla de "kraven" som dom ställer.

Ovan så ser du två stycken travhästar, hästen på första bilden springer i "det korrekta steget" den ser spänstig och lätt ut - samt att det ser ut att gå fort, rättare sagt bilden uppfyller standard kreterierna för travhästbilder. Den andra hästen ser ut att nästan gå i tölt vilket ser helt fel ut eftersom det är en travare, samt att bilden är sne. Tipset som jag vill ge er för att fånga ett sådant rätt ögonblick som första bilden är att helt enkelt att fota seriebilder, det är näst inpå omöjligt att ta en enskild bild när dem kommer springande i en så hög fart. Just därför så ställ in kameran på serietagning och tryck av. Då kan jag garantera att du har fått till det "rätta steget" i bilderna. Men kom ihåg att foto i RAW format då det ger bättre bilder!

Det är träning som ger färdighet och inte kameran brukar man ju ofta säga och det håller jag helt med om! Första gången jag var ute och fotade travhästar blev nästan alla 2000bilder som jag fotograferade under 3 dagar jätte dåliga då jag helt hade fel inställningar och inte fotade i raw och inte med bilderier heller så jag var tvungen att radera hela mappen och det var ju lite irriterande kan jag ju säga! Speciellt då vi har trav i Lycksele 1 gång/år så man får ju sällan chansen! Nu ska jag försöka ta mig iväg på trav snart igen och fotografera mer! 
                                                                                                                                      Lycka till
                                                                                                                                      //Therese
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Tina                       | http://tinatin.blogg.se/ | 2010-08-11 | 13:48:15 |

Tina                       | http://tinatin.blogg.se/ | 2010-08-11 | 13:48:41 |

tack så jätte mkt för att du lägger upp sånna här fototips ^^ Jag har lärt mig jätte mkt <3

Tina                       | http://tinatin.blogg.se/ | 2010-08-11 | 13:49:06 |

Föresten kan du lägga upp en guide på hur man böst fotar fria hästar och hoppning?`^^

A N N i C A * W E N N B E R Gs                       | http://s94356.blogg.se/ | 2010-08-11 | 16:21:31 |

BRA inlägg :D

du skulle inte ha lust att gästblogga om detta i min blogg ?





»
»
»