Del 2 – Registrera företag

Starta företag – Del 2 – Registrera ett företag

Att registrera ett företag är en lite bråkdel av hur det är att ha ett. Det finns inga direkta stopp om man är helt ren och har åldern (from 16 behöver du målsman och om du är myndig är det bara att köra på) inne. Jag registrerade mitt företag via webben, vilket jag tycker var smidigt.

Hur gör man?
Det du behöver göra är att gå in på bolagsverket och ansöka. Det kostar 900 kr (när jag gjorde det) att registrera sig om man väljer enskild firma.

Frågor ang registrera företag:
1.
Jo jag undrar jag blir 18 i November, Och ska starta företag inom design och sånt, Vad ska man starta för företag då? Hade varit tacksam för ditt svar.

Det är egentligen helt upp till en själv. Jag har valt att starta en enskild firma då jag är själv i företaget och anser det som en bra start. Om du istället menar vad man ska ange för uppgifter om verksamheten så skriver du i allting du ska göra. Detta kan man alltid korrigera i efterhand så det är ingenting som är ristat i sten. Om man ska hålla på med webbdesign kan man t ex skriva in: tjänster inom webbdesign.

Det är bra om man skriver in så mycket som möjligt om vad man ska göra så att ingen arbetsuppgift inom området kan stoppa dig från att ta en beställning. Dvs, ange vad du ska göra i en bred utsträckning men ändå precisera dig.

2. Jo, En fråga. Om man startar företag, och det inte går bra och man går i KK vad händer då? 

Så länge du inte går back i företaget så händer det inte speciellt mycket. Antingen så stänger du ner helt och hållet eller låter företaget bara vara tills du vill ”sätta igång” det igen. Men här beror det även på vad för företag du har (aktiebolag, enskild firma etc) samt vad du menar med KK (om man går i KK pga skuld eller bara att du inte får några kunder). Man får vara noggrann med att utgifterna inte blir mer än vad du tjänar.

Om det skulle vara så att du har en enskild firma och blir skuldsatt är det du som privatperson som drabbas. När det istället gäller ex aktiebolag så blir det inte ”personlig konkurs”.

Har du några fler frågor inom när man registrerar ett företag? Posta det nedan isf.

 

Besök även: http://www.almi.se/nyforetagande/Forbereder/Affarsplan--budget-/ där kan ni få hjälp med budget m.m.

 

- DEL 1 – Vad ska jag starta? (länk till det första inlägget)
- DEL 3 – Tips när man har startat ett företag (länk till det tredje inlägget)

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Anonym                       | | 2010-10-27 | 11:49:55 |

○ Teresia ○                       | | 2010-10-27 | 11:50:35 |

gud tack så jätte mkt <3 Har funderat jätte mkt på att starta företag med fotograf men inte haft denna informationen! TACK <3

○ Teresia ○                       | | 2010-10-27 | 11:50:42 |

Maria                       | http://glamour.blogg.se/ | 2010-12-10 | 14:43:01 |

jätte bra skrivet!





»
»
»