photoshop actions



Jag har ju  lovat för ett tag sen att förklara vad photoshop actions var för nått ^^, Här kommer en liten förklaring men den kanske inte är 100% bra då jag är väldigt ny med detta och håller på att lära mig mera om det här området då jag verkligen älskar resultaten och vill gärna lära mig skapa mina egna!

Actions för Photoshop innebär att en serie uppgifter genomförs i ett svep. Du kan skapa en action som ändrar storleken på en bild, lägga filter på en bild för att få en snygg effekt och sedan automatiskt spara bilden.

Det fina med actions är alltså att det gång på gång genomför en uppgift åt dig helt automatiskt. Det finns massor och åter massor av actions eller makron för Photoshop att hämta hem på nätet. Tex på deviantart.com eller så är det bara att google "photoshop actions" så får du flera 1000 förslag på sidor m.m. och de är oftast gratis.

Här listar jag mina favoriter som är bra att ha:
♥ - Gör skinnet på en person mer mjukt och behagligt
♥ - Ändra nyanser och liknande på porträtt
♥ - ändra färg på natur foton
♥ - Gör så att ett foto ser ut som 25 olika foton i ett kollage
♥ - Sätt ihop bilder så att de ser ut som de sitter på en filmrulle
♥ - Gör så att en bild ser ut som ett pussel

Det är super enkelt att ladda ner, du letar fram mappen Adobe (dator > (C:) hårdisken > Program > Adobe >) sen klickar du på det photoshop som du har tex som jag klickar på > Adobe Photoshop CS5 > Presets > Actions. När du har uppe den mappen så kan du börja spara ner alla de Actions som du vill ha! Du kan välja att göra olika mappar så länge du har dom i original mappen Actions. Hoppas jag inte krånglade till allt nu!

Alla Actions som finns att ladda ner är oftast inlagda i .rar format för att de inte ska vara så stora om det är så ska ni klicka på öppna filen i winrar istället för att spara direkt då ni måste dra .ANT (Actions filen) in till Actions mappen! Vet ni inte alls vad jag pratar om så googla winrar eller rar så kommer det upp förklaringar! Det är inte så svårt som det låter! ^^,

Lycka till och jag hoppas att ni har fått lite idéer och fakta. Är det nått ni inte fått svar på eller vill veta mer så googla eller skicka en fråga så ska jag försöka svara på det ;)
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»