Torka ut aknen

Jag var mer eller mindre desperat, min hy blir verkligen jätteoljig ibland och inget hjälper, jag tvättar men ändå om någon timme blir den lika oljig och den går verkligen inte att ha smink då för man ser ju inte klok ut!

SÅ, jag experimenterade lite..
På alsolsprit står det ju "Torkar ut sår ect" i bak på flaskan, då tänkte jag att den måste ju kunna torka ut hela hyn i ansiktet också då? Jag badda på massor i hela ansiktet med en bomullspads, sen lät jag det torka, och vips så var hyn hur len och fin som helst. Ja det låter kanske konstigt med alsolsprit i fejjan men den innehåller ju ättika och det är helt naturligt. Det är också anitbakteriellt. Och det står också på Wikipedia att man kan använda alsolsprit på akne. Läs här Men kom ihåg att det inte är bra att torka ut huden hela tiden så gör inte detta varje dag!

Från wikipedia:
"Att klämma på akne kan vara skadligt eftersom detta kan förstöra den inre vävnaden och bilda ärrvävnad. Små finnar som ej är infekterade kan man däremot med fördel snabbt bli av med genom att försiktigt klämma ut varet i dem så att de sedan kan få läka. Man bör dock vänta med att klämma en finne tills en tydlig vit prick uppträder på toppen, och var då försiktig, ha gärna en bit servett eller liknande mellan dina fingrar och finnen för att undvika att bakterier från fingrarna orsakar en infektion. Om det gör ont bör man avstå från att fortsätta klämma, eller ånga upp ansiktet över en balja med hett vatten för att öppna den då för trånga poren och mjuka upp varet och sedan försöka igen. Efteråt bör man alltid göra rent området där finnen var samt badda med något anitbakteriellt som t.ex. alsolsprit."

Jag har använt det som ansiktsvatten nu varannan dag i 6 dagar, och min hy har blivit mycket bättre, sminket sitter mycket bättre på också och blir inte lika oljig i hyn.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


ladylinda                       | http://ladylinda.webblogg.se/ | 2011-08-08 | 19:20:26 |

ja testade detta o det funka skit bra :D





»
»
»