Läsar Fråga: China Glaze

hej, jag har en liten fråga..
Du målar ju för det mesta med china glaze, jag köpte ett china glaze men det går typ inte att måla med :( måste ta flera lager för en snygg färg och då torkar det aldrig ordentligt för att det är för tjockt lager.. har du något tips? blev så ledsen när jag lagt pengar på det och sen var det helt kasst..
Hoppas på ett svar här på bloggen!
Och tack för en riktigt bra blogg!

Svar:
Hej! Att det krävs flera lager för att få en fin färg beror ju helt på om du köpt ett t.ex. krämlack eller ett skirt skimmerlack. Alla lack i ett märke (som i detta fall) China glaze täcker ju inte lika bra, i överlag tycker jag att China glaze har bra lack som oftast inte behöver mer än 2-3 lager. Om du köpt ett neonlack så kan det vara bra att grunda med ett vitt lack innan så behöver du inte måla så många lager.

Måla tunna lager och vänta tills det torkat ordentligt och måla sedan ett till. Det är bättre att måla fler tunna lager än få tjocka, då sitter lacket längre och de blir ett finare resultat. Jag upplever att de lack som torkar saktare sitter längre än de som torkar snabbt, så att det tar lite längre tid ibland kanske inte alltid är negativt (men såklart jobbigt att vänta). Jag hoppas att du får det att funka! :)
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)