Nagel Frågor & Svar

Hur länge har du hållt på med naglar?
Jag har inte hållt på med mina naglar så länge utan ca ½ år nu tror jag! Vet inte alls varför jag inte har gjort det innan utan då var det bara nån gång när jag inte hade nått att göra men det var väldigt mycket i skolan också så jag skyller på det! Som sagt är jag rätt ny i det här men mitt intresse har vuxit sig väldigt stort på den här korta tiden!

Är det dina egna naglar?
För det mesta är det mina naglar jag visar designerna på! Ibland kör jag förlängning med geleer också men då skriver jag det :)

Vet du nått hyffsat lack som är lite billigare?
Mitt favoritmärke som också är billigt är Viva la Diva. Jag är själv en fattig student så några dyra lacker köper jag aldrig. Dessutom går det bra att beställa från USA, t.ex 8ty8beauty.com eller head2toebeauty.com. Men jag kan starkt rekomendera ELF alla lacker då de endast kostar 15 kr och de har typ alltid gratis frakt en gång i veckan! Om ni söker Nail art lacker med tunna penslar så finns det jätte bra lacker på tex Ö&B av märket Lovie ser ut så HÄR.

Sjukt snygga naglar! Gör du dom själv?
Ja jag gör alla mina naglar och designer själv!

Vet du om nagellack håller längre i kylen?
Vad jag har förstått så spelar detta ingen större roll, huvudsaken är att man förvarar nagellacken i jämn temperatur och ej i solljus och att man drar åt korken extra noga. Dessutom skulle jag nog behöva ett extra kylskåp om jag ska få plats med alla lack och annat beautystuf som sägs ska ligga där så som krämer och liknande så nej, jag förvarar iaf mina saker i en hylla i vårat extra rum men ska köpa en Helmer från IKEA, Helmer är en hurts som är riktigt populär bland oss beautybloggare, just för nagellacksförvaring. Den har sex lådor och dessa lådor är det perfekt höjd på för att nagellacken ska kunna stå snyggt i lådorna. Kan med andra ord inte bli så mycket mer perfekt.

Så, jag tänkte visa er hur min blivande lilla älskade Helmerhurts ser ut.


Har du gått nån manikyrutbildning så som nagelteknologi?
Jag har faktiskt gjort det men inte för designernas skull utan för att jag ville lära mig mer om naglarna och hur man förlänger så att jag nån dag ska kunna starta eget! Jag känner verkligen att jag skulle vilja jobba med det här på heltid så jag ska nog försöka när jag får till alla papper och liknande men det är ju inte bara en sak man ska göra innan allt är klart och man kan ta in kunder man måste ju ha pengar, nån stanns att jobba och alla pappersarbeten man ska kunna klara av så det blir om ett tag isf iaf som lite extra för skojjs skull!

Hej, jag har idag köpt ett svart nagellack, tycker de ser lite enformigt och dant ut. Så har du något bra tips vad man kan köpa och använda kanske till och med en bild? på hur man kan göra de lite fin/roligare??
Kul med nytt nagellack! Svart är verkligen den bästa färgen man kan ha hemma i samlingen. Jag brukar ofta använda svart som bas, under ett skirt lack eller för att fördjupa färgen i ett annat täckande lack. Det är kanon till att göra dekorationer med också! Det du kan göra för att förändra lacket är antingen att lägga ett skirt(ganska genomskinligt) lack över med kanske lite skimmer eller om du köper till ett mattande lack så är det en väldigt cool effekt ett super bra mattande lack hittar du HÄR för endast 15kr. En super snygg svaart design med matt är den HÄR. Då får du en helt annan färg, som ingen annan har. Ibland kan det vara kul och enkelt att använda sig av nagelstickers, finns bl.a på Kicks och Lindex, Viva la Diva har snygga. Annars är denna manikyr lätt att göra och livar upp vilken manikyr som helst och den passar även kortare naglar. Detta är några snygga insperations naglar med svart lack HÄRHÄR, HÄR, HÄR & HÄR. Ett annat och slutligt väldigt enkelt sätt att göra något roligt med svart nagellack är att t.ex måla ringfingernageln i en annan färg. Då blir det genast lite roligare och det är VÄLDIGT enkelt och man kan göra lite som man vill om det ska sticka ut massor eller bara lite ;)

Vilket märke är din favorit bland nagellack?
Jag älskar Isadora och ELFs lacker.

Vad använder du dig av för material när du gör dina naglar?
Nör jag förlänger mina naglar så använder jag endast Bio sculptures gelér då de är miljövänliga och upplösningsbara så att man slipper fila sönder sina naglar! Men oftast använder jag inget och målar på mina egna.

Blir inte dina naglar irriterade/narriga av all nagellacksborttagning?
Nu under vintern har naglarna varit jätte känsliga, de gick av, började flisa sig och blev helt förstörda. Så efter det har jag blivit jätte noga med nagelolja, hand kram och nagelbandskräm. Jag har köpt curticule remover och peeling för naglarna vilket gav ett strålande resultat måste jag säga!

Kom också ihåg att aldrig använda nagellacksremover med olja eller aceton!

Gör du aldrig naglar på nån annan än dig själv?
Jo det händer att jag göra naglar på andra också men känner inte så många i Umeå så än har det bara blivit lite men under utbildningen hade vi modeller så lite bilder är därifrån också.

Målar du naglarna på båda händerna? Är det inte svårt att måla på den hand du inte använder, tex om du ska måla med vänstern om du är högerhänt?
haha ja det är klart att jag målar på båda händerna! Hur skulle det annars se ut? :P
Man lär sig med tiden att få till ett snyggt resultat på båda händerna men jag kan ju erkänna att det absolut inte blir lika snyggt på båda :) Men övning ger färdighet. Att måla ett helt vanligt färgat lack är inga problem men när man ska börja göra mindre dekorationer blir det lite jobbigare!

Var kan man köpa Nail art liners?
De finns lite här och där! tradera är billigast men finns även på kicks och åhlens säljer märket "kiss" som är riktigt bra. De som hete "Lovie Art Nail" kommer från Ö&B.

Använder du dig bara av nagellack eller har du acyrl/gelé?
Jag använder mig mest av bara vanligt nagellack då mina naglar växer ganska bra men ibland även geléer när jag vill förlänga mina riktiga naglar. Men dock så brukar jag endast göra förlängningen med gelé och sen gör jag fortfarande designen med vanliga lacker ^^, Jag älskar att byta lacker så det blir lättare att kunna byta design varje vecka då geléen håller minst 4 veckor i fint resultat.

Så eftersom jag gör det med vanliga nagellack så går alla designer att göra själv hemma utan några större problem.

Vad använder du dig av när du målar dina olika nagelmönster? Har du nån speciell pensel eller? som tex dom HÄR blommorna?
På den designen är det stickers och de finns att köpa på Åhlens! Du får massvis med blommor för 50kr ^^, Men i övrigt har jag några penslar som jag målar själv med vanligt lack + dekorations lackerna (2 way pen).

Vart brukar du köpa dina nagelprodukter så som lacker och dekorationer?
Jag är ett ebay och tradera fan då jag är lite snål men det kommer lite överallt ifrån så som ica maxi, åhlens, kicks, ELF men även lite nagelsidor så som nagelgiganten som har snabb leverans och som är rätt billiga! Men för det mesta köper jag dekorer så som stenar/pärlor/stickers och glitter på Ebay då man får mycket mer och för billigare pris!

Jag har super problem med att få det jämt och fint .. har du några tips???
Det jag kan tänka mig som har blivit fel här är väl att det har blivit något lager för lite. Vissa nagellack kräver många lager för att det ska bli helt täckande. Blir det ojämnt så försökt med många och tunna lager. Oftast krävs det 2-3 lager och ibland har jag fått lov att lägga 5 lager för att få det opakt. Är det ett väldigt skirt lack som aldrig blir opakt så testa att använda det som layering, lägg en annan täckande färg under och sedan ett lager med ditt skira lack. Effekten är som att du har fått ett helt nytt nagellack. Blir det bubblor så betyder det att lacket ej hade hunnit torka innan du la på nästa så att det bildas luft bubblor.

Hur fungerar dina nagelpennor har dom en penspets?
Ja jag har ju "Two way pen" och det menas att jag tar av en kork så kommer en penspets ut som man trycker ut lacket från och skruvar jag av korken så kommer det en lång smal pensel. väldigt behändigt då man gör mönster av alla dess slag! Rekomenderas!

Var kan man köpa nail art pennor?
De finns att köpa på lite olika ställen, jag köpte mina på tradera för ett billigt pris, kanske inte de bästa men de funkar som dom ska. Jag har även några som jag köpa på Ö&B av märket Lovie och de funkar kanon bra! Finns även att köpa på Kiks.

Vad kan man använda för penslar om man inte vill köpa nailart lack? vad för hår och storlek?

Jag tycker att väldigt långa smala penslar är bäst för att göra raka längre linjer. För att se hur de ser ut kan du gå in på http://www.8ty8beauty.com/nail%2520art/images/nail-art-striper.gif Där har du en bild på en sådan pensel. Finns på 8ty8beauty.com. Hårsort har jag inte en aning om vad det kan vara, men oftast så heter de nailartbrushes eller liknande. Finns även väldigt billigt på ebays eller tradera och då får du lite olika storlekar m.m. för en hundralapp.

Svarar du på nagelfrågorna i samma inlägg/i ett nytt inlägg/i ens egen blogg?
Jag kommer att lägga in alla frågor och svar här i det här inlägget och sen länka i menyn när min nya design kommer upp. Men jag brukar även skicka svaret till din egen blogg, detta för att jag själv tycker det är enklare att få svar i min egen blogg då jag oftast annars missar svaret...

Det här inlägget kommer att uppdateras med frågor varje gång det kommer nya.

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)